‘Met mijn waterstofauto rijd ik de lucht schoon’

‘Als ik door Arnhem rijd, weet ik dat ik help met het reinigen van de vervuilde stadslucht. De vuile lucht die er bij mijn waterstofauto aan de voorkant ingaat, komt er achter weer schoon uit. Dat geeft een goed gevoel’, vertelt Luc Kikkert, directeur van Kiemt en enthousiast waterstofrijder. ‘Waterstof als energiedrager wordt steeds belangrijker. Arnhem loopt hierin voorop, in Nederland en misschien wel in heel Europa.’
© Ivo Hutten

© Ivo Hutten

Pionieren met problemen


Luc is een van de eerste waterstofrijders van Nederland. Enerzijds een eervolle vermelding, anderzijds brengt het voor hem ook een hoop denkwerk met zich mee. ‘Een waterstofauto kan op een volle tank tot ongeveer 600 km rijden. Dat is prima, als er ook voldoende waterstoftankstations zouden zijn. En die zijn er nu helaas nog niet. Daarom is het altijd plannen. Kan ik dit ritje nog maken zonder dat ik moet tanken? En zo nee, is er dan een tankstation in de buurt? Dit bewust bezig zijn met de waterstofauto vind ik ook juist het leuke aan de pioniersfase waar rijden op waterstof nu nog in zit. Daarnaast zitten de tankinstallaties zelf nog in een leercurve, wat soms problemen onderweg met zich meebrengt. Gelukkig gaat de ontwikkeling snel en breiden de tankstations zich snel uit.’

Arnhem als waterstofaanjager


Om te pionieren met waterstof is Luc in zijn werkomgeving Arnhem aan het juiste adres. ‘De infrastructuur voor waterstofrijders is in Arnhem al goed ingericht. Zo is er een waterstoftankstation op Industriepark Kleefse Waarde en kan ik ook het auto-onderhoud in de buurt laten uitvoeren. Daarnaast zijn er veel Arnhemse bedrijven bezig met het doorontwikkelen van waterstoftechnologie en toepassingen ervan. Hierdoor pakt Arnhem een koppositie op het gebied van waterstofmobiliteit. Dat viel ook voormalig minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat op toen hij onlangs verschillende Arnhemse waterstofinitiatieven bezocht. Ik had toen de eer om samen met hem een ritje in mijn waterstofauto te maken. Volgens Wiebes heeft Arnhem een positie te verliezen als het gaat om waterstof en waterstofmobiliteit. Dus die voorsprong moet de stad koesteren.’

Netwerk voor waterstof


Ook in zijn werk draagt Luc een belangrijk steentje bij als het gaat om de energietransitie in de regio Arnhem. ‘Met Kiemt zijn we hét netwerk op het gebied van energietransitie. Zo organiseren we al jarenlang een waterstofcluster waar meerdere partijen aan deelnemen. Hier zijn verschillende waterstofinitiatieven uit ontstaan. Denk aan het Power 2 Power project, waardoor we lokaal waterstof genereren en opslaan. Ook onderzoeken we nu hoe we een zero-emissiefactory voor vrachtwagens, bussen en bouwmaterieel kunnen opzetten. Arnhem zou met haar waterstofinfrastructuur hier de perfecte uitvalsbasis voor zijn. Kiemt heeft bij al dit soort initiatieven een belangrijke rol, omdat we het netwerk hebben om anderen verder te helpen en we toegang hebben tot overheden om deze initiatieven voor elkaar te krijgen.’

© Ivo Hutten

© Ivo Hutten

Toekomst vol waterstof


Ook al rijdt Luc zelf in een waterstofauto, hij denkt niet dat de toekomst van waterstof op korte termijn bij personenauto’s ligt. ‘Waterstof is uitermate geschikt voor het zwaardere vervoer. Denk aan vrachtwagens of bussen voor personenvervoer. Vooral omdat de waterstoftanks best groot zijn en alleen hierom al minder geschikt zijn voor personenauto’s. Je zult zien dat de komende 10 jaar steeds meer grotere vervoersmiddelen waterstof als brandstof gaan gebruiken. Daarnaast denk ik dat het autobezit zal teruglopen en we veel meer gebruik gaan maken van deelmobiliteit. De tijd dat een gezin nog 3 auto’s voor de deur heeft staan, is dan voorbij. Maar tegen die tijd bestaan er wel veel bussen en vrachtwagens die dan onze lucht al rijdend een stuk schoner maken!’

Deel deze pagina: