Nieuwe manier van waterstofopslag in auto's

De TU in Dresden heeft een nieuwe manier ontwikkeld om waterstof efficiënt op te slaan in auto's. Hiervoor maken ze gebruik van tientallen mini-gascilinders die gezamenlijk het profiel van de auto aannemen.

@ TU Dresden / ILK

@ TU Dresden / ILK

Over het hele onderstel

Tot nu gebeurde de opslag van waterstof in voertuigen door het plaatsen van een aantal grote gascilinders. Zo is de Hyundai NEXO uitgerust met drie waterstoftanks van ieder 5,22 liter. Die tanks zijn achterin het voertuig geplaatst. Hierdoor levert de kofferbak aan ruimte in. De TU in Dresden heeft nu, samen met onder andere de Hogeschool van München en BMW AG, een nieuw concept ontwikkeld waarbij de brandstoftanks over het gehele onderstel van het voertuig zijn verdeeld.

BRYSON

Het concept heeft de naam BRYSON (BauRaumeffiziente HYdrogenSpeicher Optimierter Nutzbarkeit) meegekregen. BRYSON maakt gebruik van composite tanks die op een relatief goedkope manier gefabriceerd worden. Ook zijn deze brandstoftanks relatief eenvoudig te recyclen. Het is nog niet bekend wanneer autofabrikanten de eerste waterstofauto's met deze nieuwe techniek gaan uitrusten.

Bron: TU Dresden

Deel deze pagina: