Rijden op waterstof in toekomst goedkoper dan rijden op batterij

Binnen 10 jaar zijn brandstofcelvoertuigen voor commerciële toepassingen goedkoper ten opzichte van batterij-elektrische. Dat stellen Deloitte en Ballard in een gezamenlijke white paper waarin ze kijken naar toekomstige rol van waterstof bij mobiliteit.

Onderzoek in Europa, VS en China

Voor deze white paper zijn drie case-scenario's onderzocht: in London personenvervoer met bussen, in Californië bezorging door vrachtwagens en in Shanghai transport met vrachtwagen. Voor deze drie cases is een Total Cost of Ownership-analyse (TCO) uitgevoerd. Hierbij is niet alleen gekeken naar de bouwkosten voor een voertuig, maar ook naar de operationele kosten zoals bijvoorbeeld brandstof, infrastructuur en onderhoud. Hieruit concluderen beide partijen dat een brandstofcel elektrische voertuig (FCEV) binnen 10 jaar goedkoper is dan batterij-elektrische voertuigen (BEV) en de traditionele verbrandingsmotoren (ICE). Dit komt met name door lagere toekomstige bouwkosten (o.a. door schaalvoordeel) en dalende operationele kosten (o.a. waterstof). 

Techbeurs CES2020


Deloitte en Ballard presenteerden hun white paper op de techbeurs CES2020. Met deze paper geven ze inzicht in hoeverre brandstofcel elektrische voertuigen (FCEV) economisch haalbaar zijn en wat de impact is op het milieu.

Bron: Alles over waterstof

 

Deel deze pagina: